Supermarketi nisu baš mesta tišine i mira. Ljudi se guraju u uskim prolazima jedni pored drugih, kolica se sudaraju nervoznim pokretima, a police se prazne i ponovo pune. Istovremeno, postoje veoma visoki higijenski standardi.
Ti standardi su itekako važni. Iako su kupci u supermarketima i diskontima često iznervirani gužvom i rasprodatim omiljenim artiklima, sve to nije ništa u poređenju sa potencijalno prljavom ili čak pokvarenom hranom.
S druge strane, očekivati da će prodavnice u takvom haosu biti klinički čiste – takođe je iluzorno. Na koje znake ipak potrošači mogu da obrate pažnju kako bi izbegli nehigijenske supermarkete?
Saveti potrošačkog centra o higijeni u supermarketima
Kako biste izbegli katastrofe poput pokvarenog komada mesa ili ribe u svom frižideru, korisno je pratiti nekoliko saveta. U prvom planu su čistoća i red, ali i stanje zamrzivača može da otkrije mnogo toga.
Tako stručnjakinja za prehrambene proizvode Judit Šrajro iz Potrošačkog centra Berlin za „Buzzfeed“ objašnjava da stanje rashladnih vitrina i zamrzivača mnogo govori o higijeni u prodavnici:
„Kondenzacija ili ledeni kristali na proizvodima ukazuju na temperaturne oscilacije, što je posebno problematično kod lako kvarljive robe.“
Stalna temperatura je naročito važna za meso i ribu, piše Fenix-magazin.de.
Takođe, vitrine sa svežim mesom i ribom veoma su važan pokazatelj higijenskog nivoa. Tamo bi, prema rečima Šrajro, „sve moralo biti uredno rashlađeno.“ Površine moraju biti čiste, ali i raspored proizvoda u vitrini može ukazivati na dobre ili loše uslove. Sivo meso ili ono koje pušta sok treba izbegavati. Mirisi su takođe bitan znak: „Dobar supermarket“ u odeljenju mesa „ne miriše ni na šta.“
U celoj prodavnici posebnu pažnju obratite na podove
„Na prvi pogled se nehigijenski supermarket često prepoznaje po prljavim podovima, lepljivim površinama ili đubretu koje leži okolo.“
Takođe, otvoreni ili oštećeni proizvodi i ambalaža mogu biti znak za uzbunu.
Možda biste pomislili – sve je to u redu, ali kako da baš potrošači sami, kao potpuni laici, procene higijenu supermarketa? Za to ipak postoje stručnjaci, poput sanitarne inspekcije.
Ali, nije tako jednostavno. Portparol nevladine organizacije Foodwatch za „Buzzfeed“ pojašnjava:
„U Nemačkoj postoji veliki problem sa inspekcijama hrane.“
Šokantno: svaka treća inspekcija se ne sprovodi. Osim toga, „tek retki okruzi“ uspevaju da ispune zakonske norme.
Rezultati higijenskih kontrola takođe se retko objavljuju. Upravo bi to, prema Foodwatchu, bio „važan korak u izgradnji poverenja“. Zato je zdrava doza lične odgovornosti korisna za svakog ko odlazi u supermarket.