Možda je vreme da ponovo obujete cipele za ples ili uzmete četkicu za slikanje. Prema novim istraživanjima objavljenim u časopisu Nature Communications, kreativni hobiji pomažu da mozak ostane mlad.
Koristeći podatke o moždanoj aktivnosti 1.240 učesnika iz 13 zemalja, istraživači su napravili moždane satove — modele koji mere razliku između hronološkog doba osobe i doba koje njen mozak izgleda da ima.
Zatim su ove modele primenili na 232 osobe različitih godina i sa različitim iskustvom u jednoj od četiri kreativne aktivnosti: tango ples, muzika (pevanje ili sviranje instrumenta), crtanje i igranje video igara u realnom vremenu sa strateškim elementima, kako bi izračunali „razliku moždanog doba“ — razliku između doba mozga i stvarnog doba.
Istraživači su otkrili da što su učesnici bili veštiji u svojoj umetničkoj oblasti, to im je moždano doba bilo niže. Najjača povezanost je pronađena kod plesača tanga, čiji su mozgovi bili u proseku sedam godina mlađi od njihovog biološkog doba. To može biti zbog kombinacije složenih pokreta, koordinacije i planiranja u plesu, rekao je Ogustin Ibanjez, neuroznanstvenik sa Univerziteta Adolfo Ibanjez u Čileu i jedan od autora studije.
Shutterstock
Ali dobra vest je da „ne morate biti Da Vinči da biste imali zdrave efekte“, rekao je Ibanjez za Nature. Takođe, ne morate se ni baviti tangom. Istraživači su kreativnost široko definisali kao „sposobnost da se proizvedu ideje ili rešenja koja su istovremeno nova i efikasna, koristeći sopstvenu maštu.“
Korist
I oni koji su učestvovali samo u kratkoročnim treninzima takođe su imali koristi, pokazalo je istraživanje.
„Jedan od naših glavnih zaključaka je da ne morate biti stručnjak da biste imali koristi od kreativnosti. Zapravo, otkrili smo da su polaznici imali koristi čak i od kratkih trening sesija video igara,“ rekao je Karlos Koronel, jedan od koautora studije i postdoktorand u Global Brain Health Institute, Trinity College Dublin, u izjavi za fakultet.
Trening sesije video igara uključivale su učenje 24 desnoruka učesnika da igraju ,,StarCraft II", stratešku video igru koja uključuje kreativno rešavanje problema.
Shutterstock
Druga grupa, korišćena kao kontrolna, trenirana je u Hearthstone-u, digitalnoj igri sa skupljanjem karata koja je više bazirana na pravilima i zahteva manje strateškog razmišljanja. Oni koji su igrali ,,StarCraft II" pokazali su sporije starenje mozga i bolje rezultate na testovima mozga u poređenju sa kontrolnom grupom.
Istraživači su takođe napravili mape mozga da vide koji delovi mozga su najviše pogođeni kreativnošću i otkrili su da su kod iskusnih učesnika veze u mozgu bile naročito jake u oblastima koje su uključene u kontrolu pokreta, koordinaciju i ritam.
Ovi nalazi sugerišu da kreativnost, slično vežbanju, može biti preporučena ljudima kao način za promociju zdravlja mozga.
„Ovo nije relevantno samo za neuronauku, već predstavlja kulturnu i političku priliku,“ rekao je Ibanjez za ,,Trinity College Dublin".
„Naša društva treba da preoblikuju poimanje zdravog starenja kroz medicinske i nemedicinske oblasti, poput kreativnosti, umetnosti i igre.“
Bonus video:
Možda vas zanima…