Već znamo da se istražuju mnoge stvari koje su nam ponekad besmislene. Međutim, ponekad dobro dođe potvrda za neko naše razmišljanje, baš kao i nešto što pobija naše mišljenje.
Sa velikom sigurnošću možemo reći da će mnogi od vas reagovati na ove redove nečim poput rečenice „Nemoj da me zezaš, reci mi nešto što ne znam“ ali možemo sa velikom sigurnošću reći da će mnogi reagovati! razmišljanje koje ide u pravcu: baš me nije briga, svako gleda svoja posla i svi su srećni."
I svi su u redu. Skoro sve strane u ovoj priči su u pravu. Svako ima svoj zadatak, svako ima svoj posao, svako ima svoj put i svoju priču. A svako može uticati samo na sebe. Iznad svega, moramo naglasiti da ne optužujemo nijednu stranu ili stranu sa bilo kojom stranom, već jednostavno prenosimo činjenice koje je neko objavio.
Pa, sada, nakon toliko uvoda, hajde da pričamo o čemu se radi: istraživanje je pokazalo da mame influenserke mogu da nanesu više štete nego koristi novim mamama. I dajemo vremena za reakcije...
Rezultati istraživanja objavljeni su u časopisu Journal of Broadcasting & Electronic Media, a ovi rezultati su pokazali da su uglađene ili idealizovane predstave majčinstva – odnosno sve ono o čemu smo već mnogo puta pisali, kao što je preterano čista kuća, samo srećna deca, savršena frizura i šminka – u primerima koji se dele na društvenim mrežama mogu povećati anksioznost i zavist među novim mamama.
Osetljiv period
Naime, istraživači sa Univerziteta Nebraska-Linkoln anketirali su 464 novopečene mame koje su pokušavale da shvate da li neke osobine koje su nekako usvojile postajući mame mogu da ih učine osetljivijim na negativne efekte idealizovanih predstava majčinstva koje se dele na internetu.
Sve u svemu, otkrili su da su te preterano glamurozne objave na društvenim mrežama negativno uticale na one mame koje su bile sklonije „društvenim poređenjima“. Utvrđeno je da će ove iste majke imati veću vjerovatnoću da postanu manje samouvjerene u svoje roditeljske sposobnosti nakon što se identifikuju sa ovim objavama.
„Svi imamo tendenciju da poredimo, ali neki od nas su skloniji upoređivanju od drugih“, rekla je vođa studije Siera Kirkpatrik u izjavi. „Ako znamo kako ovi postovi utiču na majke i da su štetniji za određene majke, onda nam to pomaže, sa stanovišta strateške zdravstvene komunikacije ili stanovišta zdravstvenih radnika.
Video snimci su manji pritisak
Utvrđivanje ko bi mogao biti podložniji negativnim uticajima društvenih medija omogućiće profesionalcima da intervenišu pre nego što negativni uticaji počnu da uzimaju danak. Kirkpatrik je takođe primetio da je algoritamski prelazak sa fotografija na video (tj. TikTok, Instagram Reels) smanjio broj savršenih postova jer je manje uređivanja i postavljanja.
„Mislim da je bilo lakše, uz fotografiju, uhvatiti tačno ono što ste želeli i izostaviti sve ostalo“, prokomentarisao je Kirkpatrik. „Malo je teže osigurati da je sve savršeno u videu, a vidjela sam sve više i više pokušaja da se prikažu realistični prikazi majčinstva dok sam prikupljala takve postove za narednu studiju.
Međutim, mame koje su podložne poređenju nisu potpuno oslobođene osećaja inferiornosti sa video sadržajem maminih uticajnih. Kirkpatrick je otkrio da možda postoje stvari koje, zajedno sa idealizacijom, pogoršavaju stvari za nove mame.
„Imam mnogo primera da mame posle porođaja pokazuju svoje stvari koje moraju da imaju – krevetac od 1.000 dolara ili mašina za pranje flaša od 300 dolara, i zaista skupe stvari – i to verovatno vrši pritisak na mame“, kaže Kirkpatrik, dodajući: „ili video snimke o 'tipičan dan' koji prikazuje mamu nakon porođaja kako planira obrok ili čisti svoju kuću svake noći. To samo povećava pritisak.
Nikoga ne prozivamo, ne ponavljamo, niti mislimo da neko radi nešto pogrešno. Samo ćemo zaključiti da mamama danas nije lako...
Bonus video: