Modni svet nedavno je iznenadila vest da Virdžinija Vijar napušta Šanel nakon pet godina. Naslednica legendarnog Karla Lagerfelda uspešno je održavala vitalnost kultnog brenda. Nakon njenog odlaska, mnogi se pitaju ko će preuzeti najpoželjniju ulogu kreativnog direktora u modnoj industriji. Ipak, poslednju reč imaće braća Vertajmer, pravi vlasnici Šanela koji čvrsto drže sve konce u svojim rukama.
Šanel je potvrdio odlazak Virdžinija Vijar nakon petogodišnje saradnje kao umetničke direktorice modnih kolekcija. Tokom njenog mandata, Virdžinija Vijar je uspešno obnovila kodekse kuće, poštujući kreativno nasleđe Šanela. Nova kreativna organizacija biće najavljena uskoro. Šanel je izrazio zahvalnost Virdžinija Vijar za izuzetan doprinos modi, kreativnosti i dizajnu, naglašavajući njenu vitalnu ulogu u istoriji brenda.
Virdžinija Vijar je imenovana za direktorku umetničkog smera 2019. nakon smrti Karla Lagerfilda. Njena kolekcija haute couture za sezonu jesen-zima 2024.-2025. predstavljene su 25. juna u pariškoj opernoj kući Garnier. Nakon objave o Vijardinom odlasku, modni svet počeo je spekulisati o njenom nasledniku. Veliki broj poznatih dizajnera spominje se kao mogući kandidati za tu prestižnu poziciju, dok će konačnu odluku doneti braća Vertajmer, vlasnici Šanela već više od jednog veka.
Braća Vertajmer su poznata po svojoj izrazitoj privatnosti i diskreciji. Žerar i Alan Vertajmer, koji upravljaju Šanelom, retko se pojavljuju u javnosti i izbegavaju svetla reflektora. Njihova uloga u modnoj industriji i luksuznom sektoru neprikosnovena je već decenijama.
Vlasnici Šanela: diskretni kao legendarne male crne haljine Koko Šanel
Porodica Vertajmer je vrlo uzdržana i retko govori novinarima o bogatstvu, društvenom životu, porodičnom životu, vezama ili čak hobijima. Nikada nisu prisustvovali otvaranju Šanelovih prodavnica, a ako i posete modne događaje brenda, dolaze svojim automobilima.
Dva brata, obojica ćelava sa naočarima, obično sede nekoliko redova iza piste i radije izbegavaju svetla reflektora, piše L'Officiel. "Mi smo veoma diskretna porodica, nikada ne govorimo", šapnuo je Žerar Vertajmer novinarki New York Timesa pre modne revije u Parizu 2001. godine. Žerar i Alan Vertajmer su vlasnici Čanela, luksuznog carstva izgrađenog na parfemu br. 5 Čanela, maloj crnoj haljini i genijalnosti Karla Lagerfilda. Zatim tu je njihov mlađi polubrat, Šarl Hajlbron, izvršni potpredsednik Šanela sa još tihijim profilom, ali jednako važnom ulogom: čuvanje bogatstva klana u porodičnom uredu, Mousse Partners.
Globalno poslovanje Mousse Partners-a Mousse
Partners zapošljava ljude na Menhetnu, Hong Kongu i Pekingu, što je značajna operacija za jedan porodični ured. Hajlbron je od samog početka upravljao poslovanjem, kladeći se na jeftinije verzije Čanelovih beauty proizvoda i modne ponude. Takođe je zaradio više od milijardu dolara na Ulta Beauty Inc., kozmetičkom lancu usmerenom na milenijalke. Takođe je uložio u brendove za negu kože i kozmetiku kao što su Beautycounter i Coty Inc., mušku odeću Bonobos i donje rublje Adore Me, i otišao je korak dalje od Čanelove modne i kozmetičke baštine, preuzimajući udelove u zabavnim i farmaceutskim firmama, kao i firmama za nameštaj.
Mousse, međutim, sve više liči na finansijske firme koje su takođe smeštene u solov nebu, takođe poznatom kao 9 Vest 57th Street, gde mu je sedište zajedno sa Šanelom. Trećina zaposlenih se bavi privatnim kapitalom, dok se drugi usredsređuju na hedž fondove, devize i alternativnu imovinu. Većina njih se pridružila kompaniji u periodu od 2017. do 2019. godine, dolazeći iz poznatijih kompanija, uključujući Karelajl Group LP, Singapurski državni investicioni fond i porodična kancelarija Džordža Sorosa.
Mousse Partners ne otkriva koliko novca ima na raspolaganju, ali je Šanel podelio više od 1,6 milijardi dolara dividendi u periodu od 2016. do 2019. godine. Isplate pre 2016. godine nisu javno objavljene i stoga su isključene iz Blumbergove procene porodičnog bogatstva.
Od smrti njihovog oca, Žaka Vertajmera, 1996. godine, Alenu i Žerardu se pripisuje da poseduju jednak udeo u carstvu Šanela. No, kompaniju drže offshore kompanije, zbog čega spoljne strane ne mogu pouzdano znati vrednost modnog diva. Šanel drži kompanija Litor Ltd., registrovana na Kajmanskim ostrvima. Mousse Partners je u decembru 2019. prešao u Litor, prema pravnoj obaveštenosti u Kajmanskom ostrvskom glasniku. Šanel je odbio komentarisati Hajlbronov vlasnički udeo, ako takav postoji.
Dok Alan vodi kompaniju iz staklenog tornja južno od Central Parka na Menhetnu, vrata unutar njegovog ureda uvek su otvorena, povezana s Hajlbronovim uredom. Žerar se nalazi u Ženevi. Sva trojica su sinovi Eliane Hajlbron, advokatice koja je sastavila Lagerfeldov ugovor do kraja života. Oni vode jednu od najvrednijih privatnih kompanija na svetu - s oko 3 milijarde dolara godišnje dobiti. "Da bismo živeli srećno, živimo skriveno", kažu, a diskrecija je jedna od maksima braće Vertajmer - i to s dobrim razlogom. Iako nije tajna da jedan od braće živi u Švajcarskoj, a drugi u Sjedinjenim Državama, njihovo pojavljivanje u javnosti je uvek izuzetno retko i daleko od svetla reflektora.
Ovakav stav i naklonost diskreciji sreće i kod najvećih bogatstava luksuza i mode - na primer, kod Hermes ili Inditexa, piše Fashion United. U slučaju Amancia Ortege, koji je pre svoje kćeri Marte bio na čelu španske grupe brze mode (Zara, Bershka i druge), on se veoma retko pojavljuje u javnosti i ne daje intervjue, a taj isti obrazac sledi i njegova kći. Koristeći istu formulu i držeći se 'skriveno' i u luksuznom segmentu, Alan i Žerar Vertajmer uspeli su Čanel pozicionirati među najbolje brendove na svetu.
Alan (75) i Žerar (72) Vertajmer, dva su od pet najbogatijih milijardera u Francuskoj. Njihovo se bogatstvo višestruko povećalo ogromnim akvizicijama i poslovima od kojih je Čanel samo jedan od njih, piše L'Officiel. Trenutno, slavna braća zajedno vrede ukupno 63,3 milijarde dolara, kako pokazuju Forbsovi podaci za 2023. godinu. Blumbergov indeks milijardera iz 2019. pokazao je da porodica zajedno vredi gotovo 58 milijardi dolara, što ih je činilo petom najbogatijom na svetu. No, to je vrlo spekulativna brojka. Neki analitičari procenjuju da bi Šanel mogao vredeti više od 100 milijardi dolara kad bi izašao na berzu, vođen nezasitnim apetitom Azije za torbicama od 5000 dolara i farmerkama od 1500 dolara. No, portparol Šanela, u stilu istaknute diskrecije, odbio je komentarisati neto bogatstvo porodice.
Kako je Šanel došao u ruke braće Vertajmer
Godine 1922. Teofil Bader, osnivač elegantnog robnog doma Galerija Lafajet, predstavio je Koko Šanel Pjeru Vertajmeru na konjskim trkama. Pjer, poznati uzgajivač, nedavno je nasledio Buržoa, najveću i najuspešniju kozmetičku i parfemsku kompaniju u Francuskoj, od svog oca; dok je samo godinu dana pre toga Koko razvila Šanel No. 5 sa poznatim parfimerom Ernestom Booom, piše Vintage bar. Tada se našao među prvih 5 parfima svih vremena.
Iako većina bogatstva braće Vertajmer potiče iz njihovog udela u Šanelu, oni takođe poseduju imovinu uključujući francusko-američki biznis s trkaćim konjima, vinograde u Francuskoj i dolini Napa u Kaliforniji te udela u kozmetičkom brendu Ulta Beauty i Olaplexu, brendu za negu kose, piše Fortune.
Pre dve godine Šanel je ostvario prihod od 17,2 milijarde dolara – 17 posto više nego godinu dana ranije - nakon što je prodaja francuske modne kuće dostigla rekordnu razinu. Zbog rasta prodaje operativna dobit Šanela skočila je za 6 posto u 2022. dosegnuvši više od 5,8 milijardi dolara. Međutim, kako je privatna firma koja izveštava o svojim finansijama samo jednom godišnje, nije jasno da li je prodaja nastavila uzlaznim putem ove godine.
Ljubav prema konjima
Dok su proizvođači luksuzne robe uživali u porastu potražnje nakon pandemije, počeli su se pojavljivati znakovi da trend možda jenjava. Neki od glavnih rivala Šanela, poput LVMH-a i Keringa, poslednjih su meseci videli puno nestabilniji put do oporavka od pandemije.
Kada je Šanel u maju 2023. objavio svoje finansijske rezultate za celu godinu, novopečena izvršna direktorka Lina Nair rekla je da Šanel želi ostati 'svetionik inspiracije sledećih 100 godina' i da firma aktivno radi na strategiji da 'ostane predvodnikom u modnoj industriji'.
Braća su intenzivno uključena u konjske trke, a to je duboko ukorenjeno u tradiciju njihove porodice.
Njihov deda, Pjer, uzgajao je i takmičio se sa punokrvnim konjima - zapravo, na trkama su se Koko Šanel i Pjer prvi put sreli. Prema The New York Timesu, braća su nasledila Vertajmer et Frère, porodički posao sa trkama i uzgojem konja. Danas Žerar Vertajmer nadgleda porodično stado konja. Procenjeno je da je porodica 1995. posedovala blizu 200 konja u svojoj ergeli u Normandiji u Francuskoj i konjušnicama u Šantiliju, te u Kaliforniji i Kentakiju u SAD-u.
Vertajmerovi konji četiri su puta osvojili Kup uzgajivača u SAD-u. Godine 2015., njihov konj Solov osvojio je Kvin Elizabet II Stejk, konjičku trku nazvanu u čast kraljice Elizabete, koja se smatra jednom od najvrjednijih u svetu. Trofej im je uručila sama kraljica, piše Business Insider.
Godine 1994. braća su kupila vinariju Šato Roazan-Segla u Bordou. Prema The Wall Street Journalu, Šanel je iste godine kupio vinariju Sent Supri u dolini Napa u Kaliforniji, čime su braća učvrstila svoj status u vinskoj industriji. Takođe 2015. godine, braća su završila obnovu Šato Kanona, izvan Sen-Emilijona u Bordou. Porodica Vertajmer i njihovi gosti često se mogu videti kako leti uživaju u zamku i na imanju koje ga okružuje, piše tportal.hr.
Alen Vertajmer poseduje seosku kuću u Konetiketu i 'veliki stan na Petoj aveniji', kako navodi The New York Times, dok Žerar živi u vili na osami u regiji Vandœvr u Ženevi, u Švajcarskoj. Porodica Vertajmer takođe uživa u lovu na divljač u svom dvorcu u francuskoj dolini Lujer i skijanju te poseduju planinsku kuću u švajcarskim Alpama. Godine 2002. braća su posedovala osam domova diljem sveta.
A ne iznenađuje i podatak da takve spektakularne kuće takođe sadrže neke prilično impresivne umetnine. Prema pisanju New York Timesa, umetnička kolekcija Vertajmerovih uključuje dela Pikasa i Matisa, ali oni ne pozajmljuju nijedno umetničko delo i ne dopuštaju da ih se fotografiše.
Ko su naslednici
Kao i kod svake dinastije, postoje izazovi i pitanja o nasleđivanju. Lagerfeld, zaštitno lice tvrtke više od tri decenije, preminuo je u februaru. Alen ima 75 godina, Žerar 72, a Šarl ne zaostaje puno sa 69 godina. Pa se sledeća generacija počinje pripremati.
Artur Hajlbron, 37, stazirao je u Šanelu pre nego što se pridružio ocu u Mousu Partnersu, prema portparolu. Alenov sin Natanijel, takođe 37, takođe je počeo raditi u Šanelu 2019.
I kao njegov otac i stričevi, Artur izbegava svetla reflektora. Diplomac poslovne škole Harvard odbio je komentarisati kada ga je kontaktirao Fortune 2019. na LinkedInu. Nakon toga su s njegovog profila nestali svi podaci o radnom iskustvu, uključujući i Šanel.