Oduvek me je čudila konstatacija "Baš si se promenila!" upućena od strane ljudi sa kojima se neko vreme nisam videla. (Naravno da sam se promenila, valjda je to i bila poenta).
Doduše, još više me čude ljudi koji posle dužeg vremena neviđanja kao iz topa izgovore: "Ti se ništa nisi promenila!" (Ako ti se tako čini onda ne gledaš dovoljno pažljivo, pa ti je mnogo toga "promaklo" - na vrhu mi jezika da kažem).
Biće da se fraze govore tek da bi se nešto reklo, samo što ja baš nisam na "ti" sa takvom pričom.
Društvo koje mi nije dozvoljavalo da se menjam, da evoluiram, sa sazrim, menjala sam. Tehnike koje su mi pomagale u tom rastu, kada više nisam uspela da pronađem u svojoj okolini, pronašla sam na psihoterapiji.
Tu sam pronašla ključne rečenice koje su mi oplemenile život i potpomogle mi u procesu moje promene na bolje.
1. Kada osoba sa kojom uđete u konflikt pokuša da vas "ponozi" ili nekim neprihvatljivo ružnim rečenicama direktno da vas uvredi, i iskoritite jednu rečenicu koja je moćna kao mač, a ona glasi:
"Kako bi se ti osećao/la da ja tebi tako kažem, molim te zameni uloge na kratko"
Ovom rečenicom ostavljamo prostora drugoj osobi da se stvarno zapita, razmisli i da joj lepim načonom vratimo nazad taj ružan nastup, kao poklon koji nam ne pripada.
2. Kada nas osoba ubeđuje u nešto što je netačno a svim načinima nam nameće svoj neispravan stav, ključna rečenica bi bila:
"Pokušaj da odzumiraš, to je samo u tvojoj glavi".
3. Ako na našu konstataciju ili reakciju za koju smo procenili da je ispravna, naiđemo na osuđivački stav, na odbijanje na nemogućnost prihvatanja, ključna rečenica koja je važno oružje je:
"Izvini, jesam li nešto pogrešno rekla?"
"Izvini" je reč kojom pokazujemo svoje poštovanje prema osobi sa kojom smo u ličnom sukobu. A "jesam li nešto pogrešno rekla", rečenica koja ostavlja prostora da osoba s kojom smo u konfliktu dobro razmisli. U tom slučaju odgovor može da bude "Jesi", ali će da usledi objašnjenje, ili "Nisi" i tu se dalja rasprava završava. U oba slučaja izlazimo iz ličnog konflikta i komunikacija ide u totalno drugačijem i zdravijem toku.
4. Kada nas neko ubeđuje u nešto za šta znamo da je potpuno pogrešno, nikada ne treba da ulazimo u bučnu raspravu, niti da upotrebljavamo rečenice poput "nemoj da lažeš", "to nije tačno", "nije istina", "sram te bilo" itd. Takvim rečenicama još više rasplamsavamo raspravu a sebe stavljamo u poziciju da se branimo. U tom slučaju je najbolje da se kaže:
"Svako ima pravo na pogrešno mišljenje o meni".
Ovom rečenicom ste se opet izvukli iz konflikta, uvažili mišljenje i odvojili ga kao pogrešno (vratili ste nazad ono što vam ne pripada).
5. Kada uđemo u razgovor sa manipulatorom koji emocionalno pokušava da nas izmanipuliše, u tom slučaju se upotrebi ključna rečenica:
"Žao mi je što se tako osećaš".
Na taj način potvrđujemo da vidimo da se ta osoba koja manipuliše loše oseća, a sa druge strane mu stavljamo doznanja da su njegova osećanja njegova odgovornost. To je poslednja stvar koju manipulator očekuje kada napada, jer on ima potrebu da se Vi od njega branite. VI ovom rečenicom odgovarate, ne reagujete, a ponašate se sasvim kulturno i pristojno.
Zapišite negde ove rečenice, one su iz mog iskustva ključne stvarčice za srećan život.
Podelite sa nama neke svoje.