Dejana Bačko, poznata kao "Devojka sa krilima," postala je inspiracija mnogima nakon što je, uprkos tome što je rođena bez ruku, položila vozački ispit. Njena neverovatna sposobnost da vozi nogama izazvala je burne reakcije na društvenim mrežama. Dok su neki oduševljeni njenom hrabrošću i upornošću, drugi izražavaju zabrinutost za bezbednost u saobraćaju.
Šta kaže zakon?
Ova situacija postavlja važno pitanje: Šta zakon kaže o sposobnosti osoba sa invaliditetom da upravljaju vozilima? Koji stepen invalidnosti je dozvoljen i bezbedan za saobraćaj? U emisiji "Uranak" na televiziji K1, ovu temu su komentarisali Goran Kojadinović iz Privredne komore auto-škola Srbije i Slobodan Karličić, pomoćnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja.
Goran Stojadinović: "Nemam sumnju da će Dejana biti bezbedan i siguran vozač. U skladu sa svojim sposobnostima, koje definitivno ima, uspešno će učestvovati u saobraćaju. Dejana je izuzetan slučaj, sa kojim se do sada nisam susretao. Imao sam ljude sa paraplegijom koji dobijaju uredno lekarsko uverenje. Zakon je jasan: lice mora biti telesno i duševno sposobno. Procenu telesne sposobnosti vrše lekarske komisije iz oblasti medicine rada. Dejana je verovatno dobila nalaz da može učestvovati u saobraćaju samo na adaptiranom vozilu."
Procedura i dokumentacija
Kojadinović objašnjava koju dokumentaciju osobe sa invaliditetom moraju da prilože u auto-školi: "Moraju imati starosni uslov, ličnu kartu i lekarsko uverenje o telesnoj i duševnoj sposobnosti pre početka praktične obuke. Komisiju čine četiri lekara specijalista koja daju svoje mišljenje, koje može biti uz određena ograničenja. Pretpostavljam da je i kod Dejane uneto u njen lekarski nalaz da može izvoditi obuku i učestvovati u saobraćaju na adaptiranom vozilu."
Slobodan Karličić: "Lekarska komisija je sigurno dobro procenila da li je Dejana bezbedan vozač. Ja joj pružam punu podršku i nemam sumnju da će biti uspešan i bezbedan vozač. Ono što je ona prošla kroz sistem sticanja vozačke dozvole zahtevalo je posebnu pažnju. Lekarska komisija i ljudi u tom timu su se posebno posvetili Dejani, obraćajući pažnju na sve aspekte njenog invaliditeta. Takođe, komisija koja odlučuje da li neko može biti vozač čine pripadnik MUP-a i predstavnik privrednog društva koje osposobljava kandidata. Dejana je prošla poseban sistem obuke neophodan za osobe sa invaliditetom, a privredno društvo se posebno bavilo njenim slučajem."
Problemi sa pronalaženjem auto-škole
Kojadinović dalje objašnjava zašto je Dejana imala problema da nađe auto-školu: "Ekonomski je to neisplativo, jer je mali broj lica sa takvim zahtevom. Morate opremiti vozilo i prenameniti ga, što povećava troškove. Kada Dejana dobije lekarsko uverenje, može voziti samo adaptirano vozilo koje ona mora nabaviti i opremiti. Konkretno, kod Dejane, ona upravlja klasičnim automobilom sa automatskim menjačem prilagođenim njenim potrebama. Njena priča šalje poruku svima koji se dvoume – potrebna je energija za takav poduhvat, ali je moguće."
Ograničenja i prilagođavanje vozila
Karličić dodaje: "Zakon je jasan i kaže da Dejana mora biti zdravstveno sposobna i imati psihofizičke sposobnosti za upravljanje vozilom. Ograničenja zavise od lekarske komisije koja odlučuje šta je potrebno da bi Dejana mogla bezbedno upravljati vozilom. Na osnovu njihovih preporuka, Dejana može zahtevati prilagođavanje vozila ili kupovinu specijalnog vozila."
Dejanina vozačka dozvola
Na kraju, Slobodan zaključuje: "Dejana ima dozvolu koja se ne razlikuje od drugih, osim što je unesen njen invaliditet. Ona mora voziti kao svaki drugi vozač, ali uz dodatne mere prilagođavanja vozila. Lekarska komisija uključuje psihologa koji procenjuje da li je osoba sposobna biti bezbedan vozač. Nemamo sumnju u Dejaninu sposobnost da bude bezbedan vozač, jer su sve procedure i prilagođavanja urađeni prema zakonskim normama."