Svet plače za Iris: Njena neobična lepota će se pamtiti zauvek

Slobodanka Ćorić Vesti 02.03.2024 07:49 0

Sa svojim velikim, okruglim, crnim naočarima, svetlocrvenim karminom i kratkom belom kosom, isticala se na svakom modnom događaju koji je posetila

iris

Printscreen/Instagram

Iris Apfel, stručnjak za tekstil, dizajnerka enterijera i modni stučnjak poznata po svom ekscentričnom stilu, preminula je u 102. godini, prenosi Huffpost.

Njena smrt potvrđena je od strane njenog komercijalnog agenta, Lori Sale, koja je nazvala Apfel "izuzetnom." Uzrok smrti nije naveden.

Rođena 29. avgusta 1921. godine, Apfel je bila poznata po svojim nekonvencionalnim, upadljivim odevnim kombinacijama, miješajući haute couture i prevelike kostimsku bižuteriju. Klasičan Apfel izgled, na primer, kombinovao bi perjanicu sa nizom debelih bisera, narukvice i jaknu ukrašenu radom sa perlicama američkih starosedilaca.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Iris Apfel (@iris.apfel)

 

Sa svojim velikim, okruglim, crnim naočarima, svetlocrvenim karminom i kratkom belom kosom, isticala se na svakom modnom događaju koji je posetila.

Njen stil bio je predmet izložbi u muzejima i dokumentarnog filma "Iris", koji je režirao Albert Majsles.

Bila je lovac na cene


Rođena je u Njujorku, 1921. godine, bila je jedino dete jevrejskih roditelja Semjuela i Sedi Barel. Opisala je sebe kao kupca "crnog pojasa" koja je svoju prvu kupovinu obavila sa 11 godina, kada joj je majka dala 25 dolara da kupi haljinu za Uskrs. Koštao je 12,95 dolara. Odgovarajuće cipele i šešir koštaju još oko 8 dolara. Putovanje vozom tamo i nazad samo dva novčića, ili 10 centi.

Bila je lovac na cene, kolekcionar, sakupljač. Ona je 2015. rekla za Vaniti Fer da je i dalje nosila haljinu koju je nosila na prvom sastanku sa svojim pokojnim suprugom Karlom Apfelom, nekih 68 godina ranije. Umro je 2015. godine, nekoliko dana manje od svog 101. rođendana. U to vreme, ona ga je opisala kao „veoma velikodušnog čoveka i veoma smešnog čoveka“.

Venčali su se 1948. i za nekoliko godina osnovali Old Vorld Veavers, posao koji je paru omogućio da se prepusti svojoj strasti prema tkaninama i putovanjima. Leteli su između kontinenata kako bi nabavili starinski i antikni tekstil za rezervacije klijenata koji su se stalno širili i uključivali Estee Lauder, Gretu Garbo i ne manje od devet američkih predsednika. „(Stižiranje Bele kuće) je zapravo bio relativno lak posao, jer je sve moralo da bude što je moguće bliže onome kako jeste“, rekao je Apfel za Gardijan 2015.

Penzionisanje nazvala "sudbinom gorom od smrti"

Odnosno, sve dok se Džeki Kenedi nije uselila. „Unajmila je veoma poznatog pariskog dizajnera da uredi kuću i napravi od nje pravi Francuz, a dizajnerska zajednica je postala luda. Posle toga smo morali sve da izbacimo i počnemo iznova“, rekao je Apfel. Trajni uticaj Apfel se nikada nije zaista penzionisala – jednom je penzionisanje nazvala „sudbinom gorom od smrti“ – iako je život bio nešto sporiji 2005. godine kada joj se obratio njujorški Metropoliten muzej umetnosti da priredi izložbu njenih dodataka.

U to vreme je bila u ranim 80-im, a kustos Harold Koda je čuo da ima jednu od najboljih američkih kolekcija kostimskog nakita. U početku je Koda tražila dodatke i nakit, a zatim pet kompletnih odela, napisala je Apfel u svojoj knjizi „Slučajna ikona: Razmišljanja iz gerijatrijskog grimiza“. Dok su Apfel, Koda i njegovo osoblje muzeja Met završili sa istraživanjem njene garderobe u lavirintu, ormara i kutija za skladištenje, otišli ​​su sa 300 odevnih predmeta i stotinama dodataka.

"Nije me briga sa kim spavaš"


Izložba „Rara Avis (Retka ptica)“ bila je prvi put da je muzej odao počast živoj ženi koja nije bila modni dizajner. Bio je to hit i Apfel je hvaljen širom sveta kao ikona stila. To je povećalo njen profil. U svojim 90-im, bila je zaštitno lice reklamne kampanje Kate Spade, kreirala je sopstvenu liniju šminke sa MAC Cosmetics i dizajnirala sopstveni asortiman dodataka, odeće i nameštaja za Home Shopping Netvork.

Već je bila predstavljena u modnim časopisima, uključujući Vogue Italia i Dazed & Confused, kada joj je 2019. prestižna agencija IMG ponudila ugovor o modeliranju sa 97 godina, pridruživši se grupi vodećih modela uključujući Karlie Kloss, Joan Smalls, Chrissi Teigen i Bella i Gigi Hadid. Možda je imala svoju etiketu, ali Apfel nije bio motivisan imenima dizajnera.

Jednako je rado preturala po buvljacima kao i po vrhunskim prodavnicama u potrazi za neobičnim komadima koji bi se nagomilali visoko na njenom malom okviru. Imala je 2,9 miliona pratilaca na Instagramu, ali je izrazila prezir prema društvenim medijima. „Previše je radoznalo“, rekla je za CNN 2018. Briga me šta si jeo, i nije me briga s kim spavaš... To je ogromno gubljenje vremena. Apfel je jednom zamoljena da definiše svoj stav prema životu u samo tri reči. „Samo jedno putovanje“, rekla je. Zatim je dodala još nekoliko: „Možda bi i živela.
 

Komentari (0)
Loading