Plaža, sunčanje… i mejlovi? Kako se nalazimo u jeku letnje sezone, platforma za zapošljavanje Indeed istražila je kako i da li zaposleni uspevaju da se odvoje od posla tokom godišnjih odmora. Prema prethodnoj studiji, skoro četvrtina zaposlenih u Francuskoj i tada je proveravala poslovne mejlove. Ovaj refleks varira među generacijama, ali i od sektora do sektora.
Većina radnika (86%) smatra da je za njihovu dobrobit važno da tokom odmora ne budu kontaktirani. Ipak, samo polovina (52%) ispitanika uspeva da se potpuno isključi sa posla dok uživa pod palmama, što govori o unutrašnjem konfliktu između dužnosti i potrebe za pauzom.
SVAKA ŽENA TREBA DA ZNA

NEODOLJIVI KOLAČ SA PISTAĆIMA Osvežavajući desert kao osmišljen za proleće, bićete oduševljeni

BAKLAVA ČIZKEJK Fenomenalna poslastica od koje će vam poći voda na usta, za sve prilike

AJMOKAC SA SPANAĆEM I PILETINOM Rapsodija ukusa u svakom zalogaju, za ručak koji se pamti
Profesionalni FOMO: strah da propustimo važnu informaciju
Verovatno poznajete termin „FOMO“, skraćenicu od „Fear of Missing Out“. Ovaj fenomen nagoni neke ljude da stalno gledaju u telefon iz poriva da će propustiti neku informaciju, priliku ili društveni trenutak koji bi ih ostavio po strani. U poslovnom kontekstu, ,,FOMO" označava bojazan da ćemo ispustiti neku važnu informaciju ili priliku vezanu za posao. To se često manifestuje potrebom da neprestano proveravamo mejlove ili strahom da ćemo biti percipirani kao manje angažovani.

Shutterstock
Ponašanje je još izraženije kod mlađih generacija. Samo 38% pripadnika generacije Z i 45% milenijalaca uspeva potpuno da se isključi sa posla, dok je ta brojka 55% kod generacije X i 67% kod bejbi bumera. Ova razlika možda deluje iznenađujuće jer mlađi ređe zauzimaju odgovorne pozicije, ali verovatno proizilazi iz njihove veće digitalne povezanosti i navike da su uvek online.
Dodatno, 28% zaposlenih povremeno čita poslovne mejlove tokom odmora. Gotovo jedan od pet (19%) priznaje da uopšte ne uspeva da se isključi. Razlog može biti što 11% tvrdi da njihova kompanija očekuje da budu dostupni, a ovaj pritisak je izraženiji među onima od 35 godina (18%) i samostalnim preduzetnicima (24%). Takođe, 9% ne može da prekine sa poslom tokom odmora, čak i kada ih poslodavac podstiče na to, što pokazuje koliko je duboko ova potreba za stalnim prisustvom ukorenjena.
Trend ,,workation"
Postoji nekoliko faktora koji otežavaju prekid veze sa kompanijom, ističe se u saopštenju. Samo 62% zaposlenih dobro poznaje pravo na offline režim, iako ono predstavlja jedan od osnovnih alata za zaštitu mentalnog zdravlja zaposlenih.
Takođe, očekivanja radnika u vezi sa odmorima se menjaju. Većina poslodavaca primećuje promene u preferencijama, naročito sa porastom popularnosti tzv. ,,workation"-a: mogućnosti da se radi na daljinu sa mesta odmora (29%).

Shutterstock
U praksi, 34% zaposlenih je to već iskusilo, što je posebno izraženo među mlađima od 35 godina (65%), naspram 36% onih od 35 do 49 godina. Iako deluje kao idealan balans između posla i zadovoljstva, ovaj model često maskira činjenicu da je odmor zapravo nepostojeći.
Da zaključimo: pravo na odmor nije luksuz, već potreba. Ipak, jasno je da je sve teže pritisnuti pauzu, čak i kada smo fizički daleko od kancelarije. Profesionalni ,,FOMO", digitalna povezanost i nejasne granice između posla i privatnog vremena sve više podsećaju da se odmor mora aktivno (za)štititi. Isključiti se ne znači biti manje posvećen, već biti dovoljno mudar da znamo kako da napravimo zdrav balans. piše Elle.
Bonus video: