Nova reklamna kampanja američkog brenda American Eagle, u kojoj glumi Sidni Svini, izazvala je burne reakcije na društvenim mrežama – i to zbog, kako mnogi tvrde, vrlo problematične igre reči. Iako je u pitanju reklama za farmerke, deo publike tvrdi da se iza kampanje krije skrivena poruka – i to vrlo opasna.
Na snimku koji je brzinom svetlosti postao viralan, 27-godišnja glumica Sidni Svini govori o svojim farmerkama, ali koristi englesku reč jeans (farmerke), koja zvuči identično kao genes (geni). Dok nosi teksas jaknu i farmerke, glumica u videu objašnjava:
„Geni se prenose s roditelja na decu i često određuju osobine kao što su boja kose, ličnost, pa čak i boja očiju.”
Nakon toga, uz osmeh dodaje:
„Moje farmerke su plave”, pokazujući svoje plave oči.
U proširenoj verziji reklame, Svini čak ističe da ne pokušava da natera nikoga da kupi American Eagle odeću, ali da neće sprečiti one koji to žele.
Geni ili farmerke – ili nešto mnogo ozbiljnije?
Ova, naizgled bezazlena igra reči naišla je na žestoke osude. Mnogi su reklamu ocenili kao “nesmotrenu” i “duboko problematičnu”, a pojedinci su otišli i korak dalje, nazivajući je – nacističkom propagandom.
U jednom delu reklame, Sidni Svini stoji ispred postera na kom piše: „Sidni Svini ima odlične gene.” Ta reč geni (genes) je kasnije precrtana i zamenjena rečju farmerke (jeans), što je dodatno podgrejalo sumnje o prikrivenim porukama.
„Plava kosa, plave oči, ‘savršen DNK’? Da li je moguće da niko ovo nije proverio pre objave?“ – zapitao se jedan korisnik Tvitera.
Kritičari smatraju da je posebno sporno što je u fokusu mlada, bela, plavooka i plavokosa žena, što mnoge podseća na arijevski ideal iz nacističke ideologije. Dodatnu težinu daje i trenutni politički kontekst u SAD, gde su tokom Trampove administracije ukinute mnoge inicijative za raznolikost i inkluziju, što je otvorilo rasprave o sistemskom favorizovanju bele kulture.
"Padaju maske woke korporacija?"
S druge strane, javio se i potpuno drugačiji ugao – pojedini komentatori tvrde da ova kampanja zapravo oslikava pad i iscrpljenost woke ideologije u korporativnom svetu.
„Ovo je dokaz da woke kultura više ne vlada medijima. Da se ovo desilo pre pet godina, kampanja bi bila odmah povučena i svi bi se izvinjavali. Sada – ništa“, napisao je jedan komentator.
Drugi su tvrdili da je izbor Sidni Svini, poznate po ulogama u serijama koje često kritikuju političku korektnost, bio nameran i simboličan – kao da American Eagle poručuje da je vreme “probuđene” politike prošlo.
Dok se jedni ljute, drugi aplaudiraju: izgleda da je moda ponovo postala politička arena.