Ove "neizduvne emisije", koje potiču od trenja guma, puta i kočnica, postale su jedan od glavnih izvora zagađenja, čak i veći od izduvnih gasova u Evropi.
Stručnjaci sa Univerziteta u Sautemptonu otkrili su da prisustvo bakra u kočionim pločicama može imati štetne posledice po plućne ćelije. Iako su posledice zagađenja izduvnim gasovima dobro poznate, sve veća pažnja se posvećuje i česticama koje dolaze od habanja automobilskih delova, poput guma i kočnica. Uprkos tome, prašina od kočionih pločica još uvek nije zakonski regulisana.
SVAKA ŽENA TREBA DA ZNA

BAKLAVA ČIZKEJK Fenomenalna poslastica od koje će vam poći voda na usta, za sve prilike

AJMOKAC SA SPANAĆEM I PILETINOM Rapsodija ukusa u svakom zalogaju, za ručak koji se pamti

NEODOLJIVI KOLAČ SA PISTAĆIMA Osvežavajući desert kao osmišljen za proleće, bićete oduševljeni
— Ljudi uobičajeno povezuju zagađenje vazduha sa auspusima i misle da električna vozila skoro i ne zagađuju. Međutim, zbog svoje veće težine, električna vozila proizvode više štetnih čestica trenjem i trošenjem guma, puta i kočnica — navodi dr Džejms Parkin sa Univerziteta u Sautemptonu.
Britanski naučnici su istraživali kako različiti sastavi kočionih pločica utiču na toksičnost emitovanih čestica i njihov uticaj na zdravlje ljudi.
Analizirali su četiri vrste pločica – niskometalne, polumetalne, keramičke i neazbestno organske. Rezultati su pokazali da su neazbestno organske pločice najštetnije, jer njihove čestice najviše izazivaju upale i toksičnije su za pluća od izduvnih gasova dizel motora. Keramičke pločice su bile druge po toksičnosti.
Međutim, dr Ijan Madvej sa Kraljevskog koledža u Londonu upozorava da, iako je studija delovala temeljno, još uvek je rano donositi konačne zaključke o tome da su emisije iz kočionih pločica štetnije od dizel izduvnih gasova.
— Previše varijabli ostaje nepoznato – vrste kočionih diskova, sastav čestica izduvnih gasova dizel motora, kao i odabrane referentne vrednosti. Uprkos tome, ovi zaključci mogu imati velike posledice po zakone, jer pokazuju da mere usmerene isključivo na izduvne gasove neće biti dovoljne da se smanje rizici od zagađivača iz saobraćaja — ističe Madvej.
Bonus video: