Naime, glumica je preminula u 82. godini, a za sada uzrok smrti nije poznat.
Tokom šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog veka Rakel Velč važila je za jednu od najpoželjnijih žena na planeti, i, iako je u autobiografiji ‘Dublje od dekoltea’ pokušala da sruši mit o sebi kao boginji seksa, čak i u osmoj deceniji života mnogi je i dalje doživljavaju kao seks simbol, prenosi Stil Kurir.l
U jednom od najboljih filmova svih vremena, ’Bekstvo iz Šošenka’, glavni junak godinama kopa tunel kojim će pobeći iz zatvora, a ulaz sakriva plakatima koje mu dobavlja zatvorski prijatelj. Kako vreme prolazi, plakati se menjaju: na prvom je Rita Hejvort, seks-ikona četrdesetih, na sledećem Merilin Monro čija je figura obeležila pedesete, a na trećem seks-simbol šezdesetih – Rakel Velč u oskudnom kožnom bikiniju kao pećinska žena u filmu ‘Milion godina pre Hrista’. Kad ju je reditelj Frenk Darabont zamolio za dozvolu da upotrebi njenu sliku kako bi pokazao prolazak vremena, glumica je bila polaskana, ali i malo zabrinuta, prenosi Stil Kurir.
– U filmu Timu Robinsu treba više od dvadeset godina da probije tunel i dokopa se slobode. Ponekad sam se pitala hoću li se ja ikad iza te slike s plakata probiti na svetlo slobode – napisala je 2010. u autobiografiji ‘Dublje od dekoltea’.
Pitanje i nije bilo bez osnova jer su Rakel Velč uvek doživljavali više kao boginju seksa nego kao glumicu. Iako je bez sumnje bila jedna od najvećih holivudskih zvezda šezdesetih i sedamdesetih godina, tome su manje pridoneli njeni filmovi, koji nikad nisu ostvarili poseban uspeh na bioskopskim blagajnama, a više status prsate pin-up devojke o kojoj maštaju muškarci svih uzrasta.
– U trenutku kad sam se pojavila u kožnom bikiniju na tom slavnom plakatu, moj život se potpuno promenio i nestalo je sve što je imalo veze s mojim pravim ‘ja’. Sve je nadjačao taj seks-simbol, žena koja se utisnula u kolektivnu svest kao telo bez glasa… Ja sam živi dokaz da slika govori više od hiljadu reči, jer sve što mi se od tada događalo potiče od te jedne slike zaustavljene u vremenu. A ironično je da sam, premda su me doživljavali kao otelovlenje seksepila, u to vreme bila samohrana majka dvoje male dece. Ali ko bi mogao da zamisli devojku s plakata kako jedno dete drži u naručju, a drugo gura u kolicima? Ali, sad osećam da mi je dužnost da otkrijem istinu i srušim mit o sebi, što sam već odavno morala, kako bih najzad pokazala kakva sam zaista.
– Done, nešto sam mislila. Malo sam čitala scenario i razmišljala – rekla mu je, a Čejfi joj je odgovorio:
– Nemoj.
I upravo taj film u kojem nije smela da razmišlja, nego samo da polugola skakuće ‘od stene A do stene B’, kako joj je objasnio reditelj, i u kojoj joj se ceo tekst sastojao od jedne jedine smešne rečenice: ‘Ja Loana… ti Tumak’, odredio je karijeru Rakel Velč i definisao je kao seksualno najpoželjniju ženu tog vremena.
Zvuči gotovo neverovatno, ali kao tinejdžerka ta ikona seksa svom izgledu je davala tek ocenu ‘prolazno’.
Rakel Tehada rođena je 5. septembra 1940. u Čikagu, ali porodica se brzo preselila u Kaliforniju pa je odrasla u sunčanom San Dijegu i posle u La Džoli, uz mlađeg brata i sestru. Otac Armando Karlos Tehada Urkizo bio je avioinženjer iz La Paza u Boliviji, krut i strog čovek koji je prigovarao ženi i deci za svaku sitnicu, pa su oko njega svi hodali na prstima. Majku Džozefinu Saru Hol Rakel je opisala kao pravu damu, fakultetski obrazovanu ženu koja je radila izvan kuće – ‘ustajala je u cik zore da se sredi za posao, a ja sam sedela na ivici kade i gledala kako se šminka’ – a obavljala je i sve kućne poslove, od kuvanja, pranja i peglanja do baštovanstva i pranja automobila. Nalazila je vremena i da na svojoj singerici šije kćerkama prelepe haljinice, razvozi decu i čita im Andersenove bajke pre spavanja, a pri tom je uvek bila doterana, skladno odevena i baš nikad po kući nije hodala s viklerima u kosi.
Ali, ta sposobna žena ipak je trpela supruga tiranina koji joj ni u najboljim trenucima nije iskazivao ni trunku nežnosti, a pri ispadima besa znao je da bude i agresivan: jednom joj je sipao čašu mleka u lice, pred kćerkom koja je skočila majci u odbranu zapretivši mu žaračem.
– Majka je bila u očevoj vlasti. U tome nikako nisam htela da budem poput nje, ali mislim da sam joj nalik po mnogo čemu drugom. U svakom slučaju, ženstvenost sam nasledila od nje. Ali pokorno slušati zahtevnog muškarca? Ni slučajno! Osim toga, posle četiri muža mislim da nisam dobra kandidatkinja za suprugu jer previše volim svoju nezavisnost.
Od oca je nasledila maslinastu put i ime koje je njenim drugaricama zvučalo neobično pa su joj dali nadimak Roki. Sve joj je to u detinjstvu smetalo, ali mnogo kasnije, kad su šefovi studija hteli da joj promene ime u Debi, glatko je odbila.
Kad je ušla u pubertet, u početku je bila kritična prema svom izgledu jer je u njenoj okolini definicija lepote uključivala plavu kosu i plave oči. Ali, ubrzo je shvatila da njena egzotična boja puti, bujna figura širokih ramena i vitkog struka, i duge noge isklesane na časovima baleta koje je pohađala godinama, neobično privlači muškarce: zurili su u nju na ulici, pratili je, dovikivali, pokazivali opscene gestove i pozivali je da uđe u automobil. Prvo joj je bilo neugodno, ali ubrzo se navikla. I otkrila seks.
Ne direktno, jer su to ipak bile pedesete, nego kroz film i muziku, preko zvezda kao što su Merilin Monro i Elvis, kojeg je gledala uživo kad joj je bilo četrnaest godina.
– Bio je kao seksualni uragan, prirodna sila, i čudesno je stimulisao moj adolescentski libido – zapisala je u autobiografiji.
Mnogo kasnije, 1964, srela je Elvisa na setu filma ‘Roustabout’, prvog koji je snimila u Holivudu, i zapanjila se videvši ga u ’umivenoj’, pristojnoj verziji, ‘kao da su isprali sav seks iz njega’. Veliki ženskaroš odmah se zainteresovao za nju, ali ona nije popustila.
– Nisam htela da budem samo još jedna od devojaka s kojima je spavao – napisala je.
Prvi put se zaljubila sa samo petnaest godina, u svog vršnjaka Džejmsa Velča, i odmah je znala da želi s njim decu. Zabavljali su se tokom cele srednje škole, ali dok je on u četvrtom razredu odustao od obrazovanja i otišao da radi na ribarskom brodu, ona je učila za maturu i pri tom učestvovala na izborima za mis, prvo u šali, a kasnije i ozbiljno, jer je shvatila da bi joj titule lepotice mogle pomoći u glumačkoj karijeri o kojoj je počela da sanja. Maturirala je s odličnim i dobila stipendiju za studije glume u San Dijegu, ali čim se Velč vratio s broda, ostavila je sve i 1959. pobegla s njim u Las Vegas gde su se venčali.
Iste godine rodio im se sin Dejmon, danas kompjuterski inženjer i glumac, a 1961. kćerka Tani, koja je takođe postala glumica. Međutim, Rakel je bila nezadovoljna jer je i dalje sanjala o karijeri na filmu.
– Da li je trebalo da se koncentrišem na život s Džejmsom, ili da sledim svoje ambicije – napisala je u autobiografiji i donela, kako kaže, ‘najtežu odluku života’: ostavila je muža, uzela decu i preselila se u Dalas gde je neko vreme radila kao konobarica i model za robnu kuću, a onda je odlučila da se vrati u Kaliforniju. U Holivud je stigla 1963. – bez muža, bez auta, s dvesta dolara u džepu, dvoje male dece i bez ikakvih korisnih veza i poznanstava.
Rakel Velč progovorila o teškom detinjstvu: Napala oca žaračem da bi spasila majku!
– Bilo je prilično teško. U to vreme deca su bila nepoželjna. Čak je i stan bilo teško iznajmiti, jer su u devedeset posto oglasa jasno davali do znanja da decu ne primaju. Dvoje dečice bili su krajnje neprikladan prtljag za mladu glumicu koja želi da se probije.
Međutim, pokazala se vrlo snalažljivom: u roku od tri dana imala je menadžera, preduzimljivog Patrika Kertisa koji se specijalizovao za mlade glumice u usponu, i ubrzo joj je obezbedio nekoliko manjih TV i filmskih uloga, među ostalima i u mjuziklu ‘A Swingin’ Summer’ gde su njenu zamamnu figuru u bikiniju zapazili šefovi studija ‘20th Century Fox’ i ponudili joj ugovor. Za ‘Fox’ je snimila SF hit ‘Fantastično putovanje’, a zatim u Evropi, na pozajmici britanskom studiju ‘Hammer’, ‘Milion godina’, u kojem se ponovo skinula u bikini, ovaj put kožni – i rođen je seks-simbol globalnih razmera.
Publicitet je bio ogroman, plakat se prodao u nekoliko miliona primeraka, Rakel Velč se pojavila na više od sto naslovnica svetskih časopisa, ali uprkos tome, malo ko je gledao film, a u ‘Foxu’ su bili pomalo skeptični po pitanju njenog talenta pa nisu insistirali da se vrati u Holivud. Tako je nastavila da snima u Engleskoj i Italiji, a 1967. se venčala s Kertisom u Parizu.
Da bi to promenila, a i da bi se otresla stereotipa ‘šupljoglave seksi mačke’ i dokazala kao ozbiljna glumica, prihvatila je zahtevnu ulogu transseksualne junakinje u filmu ‘Majra Brekenridž’, prema romanu Gora Vidala. Ali film je doživeo totalni debakl i kod publike i kod kritike koja ga je ismejala, a njoj ne samo da nije doneo toliko priželjkivanu potvrdu talenta, nego naprotiv, titulu najgore glumice svih vremena, a još i reputaciju da je na snimanjima izuzetno teška zbog žestokih sukoba s partnerkom Me Vest, već ocvalom divom tridesetih godina. Rakel Velč se u autobiografiji branila kako je samo pokušavala da spase što se spasiti može.
– Borila sam se za kvalitet filma, a činilo mi se da me kažnjavaju zato što sam seks-simbol koji su upravo oni stvorili.
Kad su i filmovi koji su usledili podbacili na blagajnama, Rakel Velč se rastala od Kertisa i 1972. ponovo uputila u Evropu, ovaj put u Budimpeštu gde je Ričard Barton snimao ‘Plavobradog’.
Bartona je u autobiografiji opisala kao ‘raketu navođenu toplinom, senzualnog romantičara’ i prvi put otvoreno priznala da je bila s njim u vezi. Ništa čudno kad se zna da je promiskuitetni Barton, koji se u to vreme razvodio od Elizabet Tejlor, imao pravilo da mora da osvoji svaku glumicu s kojom radi na filmu.
Ona nije imala takvo pravilo, ali je ipak uspela da naniže dobar broj poznatih muškaraca za koje se tvrdilo da je s njima više ili manje bila u ozbiljnoj vezi. Na toj dugačkoj listi su glumci Bart Rejnolds, Marčelo Mastrojani, Stiv Mekvin i Voren Biti, producent Robert Evans, kompozitor Bart Bakarak, pa čak i Bob Dilan koji ju je, navodno, jednom pozvao da izađu.
Da li je zaista bila s njima u vezi ili su mediji izmišljali da vodi buran ljubavni život jednostavno zato što se to od nje očekivalo, verovatno se nikad neće do kraja saznati. U autobiografiji Rakel Velč diskretno odaje samo da su je neki od tih muškaraca dovoljno privukli da se s njima upusti u nešto više od prijateljstva i da nije živela ni izdaleka tako burno kako je predstavljano u javnosti.
Koliko se imidž seks-bombe ne podudara sa stvarnim činjenicama, pokazuje i podatak da se nikad pred kamerom nije pojavila potpuno gola, čak ni kad se slikala za ’Playboy’. Mnogi reditelji su to od nje tražili, čak i njen obožavani Ričard Lester, s kojim je snimila svoj komercijalno i glumački najuspešniji film ‘Tri musketara’, ali Rakel nikada nije na to pristala.
– Definitivno sam koristila svoje telo i seksepil u poslu, ali uvek u granicama. Izgled mi je znatno pomogao u karijeri, ali mislim da je tajanstvenost deo ženske privlačnosti i da je mašta moćnija i provokativnija od eksplicitne golotinje. Neke stvari ostavljam za svoj privatni život i one nisu na prodaju – kaže u autobiografiji gde opisuje i kako su joj nudili film s eksplicitnim prizorima silovanja gde je trebalo da se do kraja skine, ali ponudu je s gnušanjem odbila uprkos milionskom honoraru.
Tokom osamdesetih nije se pojavljivala na filmu, ali to ne znači da nije bila aktivna. Oprobala se u sasvim drugom području: objavila je knjigu saveta o lepoti i fitnesu u kojoj je čitateljkama otkrila kako će uz pomoć joge i zdrave ishrane zadržati lep izgled i u srednjim i kasnijim godinama, a knjigu je propratila i s tri videa s vežbama, koji su takođe razgrabljeni – naravno da su svi hteli da izgledaju kao Rakel Velč. Međutim, iako u autobiografiji to ne spominje, zategnuto, mladalačko lice ne može da zahvali samo dobrim genima i ispravnoj nezi, nego i nizu malih estetskih zahvata koje je obavila još kad je imala četrdesetak godina, ‘na vreme, pre nego što se koža nepovratno opusti’, kako je to jednom rekla. Kasnije je pokrenula i kolekciju kozmetike za negu lica kao i liniju kvalitetnih perika i ekstenzija kako bi žene mogle lako da promene boju i frizuru, ako su željne promene, ili jednostavno izgledaju bolje ako su u godinama kad im kosa više nije što je nekad bila.
U međuvremenu se 1990. razvela od Vejnfilda, a 1999. četvrti put udala, za petnaest godina mlađeg muškarca, vlasnika lanca picerija Ričarda Palmera.
– Moj prvi muž nije znao da kuva, moj drugi muž je verovatno trebalo da kuva jer bi mu to bio jedini talenat, dok je treći znao samo da kuva i ama baš ništa drugo – poverila je u jednom intervjuu, u kojem je četvrtog pohvalila da je ‘spretan s rukama’.
Ali, i taj se brak raspao, i to posle samo četiri godine, a Rakel Velč je tad izjavila kako je više ne zanimaju mlađi muškarci.
– Bila sam u braku četiri puta i opet ne znam šta zapravo tražim. Osećam se kao da sam u tom pogledu zbilja podbacila – priznala je žena koja je zauzela treće mesto na listi magazina ’Playboy’ – 100 najseksepilnijih zvezda veka. Zadovoljstvo je na kraju našla u vlastitom biznisu na koji je vrlo ponosna, i u deci za koju samokritično kaže da su ispali dobri ljudi isključivo vlastitom zaslugom. A što se muškaraca tiče, srećna je što je sama.
Seks joj ni najmanje ne nedostaje jer smatra da je – daleko precenjen.
zaboravljena scena
12.10.2021 15:01A nigde se ne pominje scena iz jednog filma o Džemsu Bondu, koja je po mojem kultna (i ne samo mom) izlazak iz mora u mokrom kupaćem kostimu.
niko me nije ispravio
12.10.2021 19:00@zaboravljena scena - Izvinjavam se mnogo se izvinjavam.Pogrešio sam.
ursula
12.10.2021 19:43@zaboravljena scena - To nije bila Rakel Velč već URSULA ANDRES