Znamo da vežbanje donosi brojne prednosti za – sve. Ipak, često se fokusiramo na one fizičke prednosti vežbanja, jer je to sasvim logično. A ima i onih neočekivanih!
Vežbanje je zdravo, vežbanje je dobro, vežbanje čini čuda za fizičku spremnost i za fizičko zdravlje kako dece, tako i odraslih, pa i trudnica… Ma, vežbanje je korisno! I to znamo, često se o tome govori, pa smo nekako uvek fokusirani na blagodeti vežbanja za fizičko zdravlje.
Ipak, u poslednje vreme se dosta govori i o pozitivnim uticajima vežbanja na mentalno zdravlje.
No, čini se da vežbanje ima još poneki pozitivan učinak, i to na – kvocijent inteligencije dece i mladih. Nedavno objavljena meta-analiza podataka, objavljena u časopisu Pediatrics, pokazala je da strukturirani programi telesne aktivnosti poboljšavaju inteligenciju kod mladih ljudi. Studija je otkrila prosečno povećanje IQ-a, odnosno kvocijenta inteligencije, od 4 poena među učesnicima. Ovi rezultati istakli su važnu ulogu fizičke aktivnosti u oblikovanju uma i tela tokom detinjstva i adolescencije.
Inteligencija u celini
Već su ranija istraživanja pokazala da vežbanje pozitivno utiče na kognitivne funkcije kao što su pamćenje, pažnja i izvršne funkcije. Ipak, specifična veza između vežbanja i opšte inteligencije, uključujući IQ, do sada nije bila dovoljno istražena. Prethodne studije dale su ograničene i ponekad kontradiktorne dokaze, a često su se fokusirale na fluidnu inteligenciju ili akademski uspeh, a ne na opštu inteligenciju u celini.
Shutterstock
Zbog toga su naučnici odlučili sprovesti sveobuhvatno istraživanje o tome može li vežbanje uticati na inteligenciju u širem smislu. Pored toga, stručnjake je dodatno motivisala činjenica da je rana intervencija važna kada postoji potreba za stimulisanjem kognitivnog razvoja. Detinjstvo i adolescencija su ključna razdoblja tokom kojih iskustva mogu imati dugotrajne efekte na kognitivni i neuronski razvoj.
„Naš interes za ovu temu proizilazi iz sve veće količine dokaza o vezi između telesne aktivnosti i kognitivnog razvoja kod mladih. Istražujući potencijal vežbanja kao alata za poboljšanje inteligencije, želeli smo da osvetlimo praktičnu i dostupnu strategiju za podršku dečjem razvoju“, objasnio je autor Havier S. Morales.
Meta-analiza, koju su stručnjaci koristili za donošenje ovih zaključaka, je istraživačka metoda koja kombinuje i statistički analizira rezultate više studija kako bi se izvukli širi zaključci. U ovom slučaju, istraživači su prikupili podatke iz 14 nasumično odabranih kontrolisanih ispitivanja koja su obuhvatila 3203 učesnika. Fokusirali su se na opštu inteligenciju, često merenju IQ-om.
Pozitivan efekat
Nalazi su otkrili značajan pozitivan efekat intervencija vežbanjem na inteligenciju, i to u različitim podgrupama – dece sa normalnim i niskim početnim nivoima IQ-a, a efekat je bio konzistentan bez obzira na trajanje intervencije.
„Konkretno, programi vežbanja poboljšavaju kvocijent inteligencije dece i adolescenata u proseku za 4 poena — što je rezultat uporediv sa dobicima koji se obično postižu dodatnom godinom obrazovanja. To znači da podsticanje dece i adolescenata na učešće u strukturiranim telesnim aktivnostima može imati trajne pozitivne efekte na njihove intelektualne sposobnosti, kao i na druga područja njihovog života, poput sreće, socioekonomskog uspeha, pa čak i budućeg zdravlja“, rekao je Morales.
Shutterstock
Važno je napomenuti da na rezultate nisu uticali ni uzrast učesnika ni trajanje vežbanja, što sugeriše da su kognitivne koristi telesne aktivnosti primenljive u različitim razvojnim fazama. Jedino što još nije precizno utvrđeno jeste intenzitet, vrsta i trajanje vežbanja, odnosno koja kombinacija ima najbolji efekat.
„Iako su benefiti jasni, potrebno je više istraživanja kako bi se razumeli osnovni mehanizmi i ispitali dugoročni ishodi van trajanja intervencija“, istakao je Morales.
Bonus video:
Možda vas zanima…